هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   

مدير عامل شركت گاز استان گيلان خبر داد:

افتتاح61 پروژه گازرساني روستايي در دهه فجر سال جاري

به گزارش روابط عمومي شركت گاز استان گيلان- مهندس ظهيري با اشاره به تحول عظيم سال 57 در ايران اظهارداشت: انقلاب ايران در نوع خود و در مقايسه با ديگر انقلاب هاي جهان داراي ويژگيهاي كم نظيري بود.

مديرعامل شركت گاز استان گيلان مردم را از اركان اصلي هر انقلابي دانست و حضور و همراهي مردم را در روند شكل گيري انقلاب اسلامي با اهميت  برشمرد و افزود: به همين دليل است كه حضرت امام خميني (ره) حضور يكپارچه مردم را در صحنه از عوامل موفقيت انقلاب مي دانند.

وي در ادامه به ارائه گزارشي از وضعيت گازرساني در استان گيلان پرداخت و گفت: قبل از انقلاب شكوهمند جمهوري اسلامي، بخش محدودي از شهرستان رشت و صومعه سرا كه بواسطه عبور خطوط لوله جهت انتقال گاز كشور به اتحاد جماهير شوروي سابق از نعمت گاز منتفع بودند، بخش زيادي از استان فاقد گاز بود.

مديرعامل شركت گاز استان گيلان افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با هدف توسعه عدالت و بهره مندي مردم از سرمايه هاي خدادادي، گازرساني به شهرها و روستاها در دستور كار قرار گرفت، به گونه اي كه تا پايان برنامه پنج ساله اول 17 شهر از مجموع 52 شهر و سه روستاي استان از نعمت گاز بهره مند شدند.

وي افزود: شركت ملي گاز ايران در سال 1379 با هدف توسعه گازرساني و جايگزيني سوخت پاك  با سوخت هاي فسيلي اقدام به اصلاح ساختار گازرساني نمود، وشركت هاي گاز استاني شكل گرفتند و با تخصيص منابع بودجه اي مختلف از جمله بيع متقابل و سهم خودياري ده درصدي روستاييان روند گازرساني به روستاها سرعت گرفت. به نحويكه تا پايان سال92 در استان گيلان 1259 روستا از نعمت گاز بهره مند شدند.

مديرعامل شركت گاز استان گيلان با تأكيد بر اينكه در دهه فجر امسال گازرساني به شهرهاي گيلان (به جز شهرتاريخي ماسوله) به اتمام مي رسد، خاطرنشان كرد: در دهه فجر امسال علاوه بر گازرساني به شهر بره سر، 61 پروژه گازرساني روستايي نيز افتتاح  مي شود كه در اين راستا، 650 خانوار شهري و  9 هزار و 494 خانوار روستايي از نعمت گاز بهره مند خواهند شد كه به اين ترتيب درصد برخورداري روستاييان استان گيلان از نعمت گاز به 70 درصد خواهد رسيد.

مهندس ظهيري با اشاره به اينكه عمليات اجرايي گازرساني به 139 روستا  نيز دردست اقدام مي باشد، گفت: در استان گيلان از مجموع حدود 2600 روستا، 1342 روستا با مجموع  219 هزار و143 خانوار از نعمت گاز برخوردارند. 

مدير عامل شركت گاز استان گيلان با گراميداشت ياد و خاطره امام راحل و شهداي هشت سال دفاع مقدس از شكل گيري انقلابي عظيم در توسعه گازرساني به روستاها خبرداد و اظهار داشت: با درايت وزير محترم نفت در دولت تدبير و اميد در راستاي اجراي طرح بند ق شاهد توسعه بيشتر گازرساني به روستاها  مي باشيم.

مديرعامل شركت گاز استان گيلان تصريح كرد: اجراي بندق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 بهترين راه حل جهت رفع مشكلات موجود در گازرساني به روستاها است و خوشبختانه شركت گاز استان گيلان يكي از شركت هاي گاز استاني پيشگام در اجراي اين بند است.

وي در پايان  از بهره مندي 900 روستاي بالاي 20 خانوار در طول سه سال آينده در گيلان خبرداد و گفت: در فاز اول طرح بند ق حدود 400 روستا با 45 هزار خانوار از نعمت گاز برخوردار خواهند شد كه به اين ترتيب درصد برخورداري خانوارهاي روستايي استان گيلان به 90 درصد خواهد رسيد.

منبع : روابط عمومی

نویسنده : روابط عمومی ۱۳بهمن ۱۳۹۳ 1632