هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
برگزاری دومین جلسه کارگروه گازرسانی به روستاهای گیلان در قالب بند((ق)) تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال 1393

روابط عمومی شرکت گازاستان گیلان- دومین جلسه کارگروه گازرسانی به روستاهای گیلان در قالب بند((ق)) تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال1393 در سالن جلسات دفتر مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان برگزار شد.

این جلسه با حضور حجت شعبانپور،معاون امور عمرانی استانداری، جمشید ظهیری، مدیرعامل شرکت گاز ، علی خاوری؛ مدیر کل راه و شهرسازی ، محمد اکبرزاده؛ مدیرکل بنیاد مسکن، محمدعلی فرامینی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی  ، محمدرضا باقریان ؛ معاون اداره کل  میراث فرهنگی  و بلال دریان معاونت اداره کل محیط زیست استان گیلان  و معاونین مدیرعامل و جمعی از روسای واحدهای ستادی شرکت گاز استان گیلان، به منظور ارائه  گزارش از سوی مدیریت  عامل شرکت گاز درراستای  بررسی روند اجرایی اقدامات صورت گرفته جهت گازرسانی به روستاهای تعریف شده در قالب بند((ق)) ، برگزار شد.

معاون امور عمرانی استانداری گیلان:

شرکت گاز گیلان از موفق ترین دستگاههای زیرساختی استان است

حجت اله شعبانپور معاون امور عمرانی استانداری در این جلسه،  ضمن قدردانی از مهندس ظهیری و مجموعه همکارانشان،  شرکت گاز استان گیلان را از موفق ترین دستگاههای زیرساختی استان برشمرد  واظهار داشت: با توجه به این که اجرای بند ((ق ))فرصتی مناسب جهت توسعه زیرساخت های روستایی کشور است ، این جلسه با تاکید استاندار محترم گیلان و به منظور ارائه گزارش در خصوص روند اجرای این پروژه برگزار شده، تا در آن  اعضای محترم کارگروه گازرسانی به روستاهای استان گیلان در کنار هم به بیان نقطه نظرات و رفع موانع موجود در اجرای پروژه های طرح فوق بپردازند.

پس از آن مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با قدردانی از حمایت های معاونت محترم امور عمرانی استانداری  و همکاری همه جانبه دیگر اعضا کارگروه اذعان داشت: گازرسانی به 922 روستای استان گیلان با سرجمع 87 هزار خانوار، طی دو سال آینده مهم ترین هدف اجرای طرح بند ((ق)) می باشد.

مهندس جمشید ظهیری با اشاره به اینکه  عملیات گاز رسانی به  116 روستا در سراسر استان در دست اجراست،  تصریح کرد: برای اجرای  این پروژه ، اعتباری بالغ بر 7/93  میلیارد تومان  تخصیص یافته و در حال حاضر شبکه گذاری ، به طول680  کیلومتر انجام و حدود 420 کیلومتر آن باقی مانده است که با نصب انشعابات مربوطه، 21 هزار خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی افزود: از اواخر سال گذشته گازرسانی به 435 روستا در قالب طرح بند ((ق)) ، به عنوان پروژه های آغازین سال 94 تعریف شد، که در این پروژه هابا شبکه گذاری به طول 2800 کیلومتر و نصب انشعابات مذکور، 46 هزار خانوار روستایی از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان تصریح کرد:  از ابتدای سال تاکنون فراخوان آگهی مناقصه  310 روستا از 435 روستای فوق در روزنامه های کثیرالانتشار انجام شده و از این تعداد ، پیمانکار 119 روستا مشخص گردیده است.

مهندس جمشید ظهیری ، از برخورداری 99 درصد خانوار روستایی از نعمت گاز تا پایان سال 95 خبر داد و گفت: تا پایان سال95 ، اکثر شهرستانهای استان از جمله رشت، آستانه ، آستارا و .... به شهرستانهای  سبز کشور در زمینه برخورداری از نعمت گاز خواهند پیوست.

مهندس علی خاوری نیز ضمن قدردانی از مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان یادآور شد: اداره کل راه و شهرسازی آمادگی کامل خود را در همراهی و همکاری با شرکت گاز در  اجرای پروژه های بند(ق) اعلام میدارد و خوشبختانه مشکل خاصی در این راستا وجود ندارد.

در ادامه این نشست هریک از اعضاء کارگروه به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و مسائل و موارد موجود مورد بررسی قرار گرفت.

منبع : روابط عمومی

۳۱اردیبهشت ۱۳۹۴ 2371