هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
سالی بدون مرگ خاموش با عبور از مرز یک میلیون مشترک گاز در گیلان

روابط عمومی گاز گیلان مهندس اکبر مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با اشاره به ثبت سالی بدون مرگ خاموش در استان، اجرای موفق پروژه های کیفی مختلف مانند پروژه قرائت و چاپ همزمان صورتحساب و نیز دریافت تقدیرنامه پنج ستاره سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت، سال 96  را سالی موفق برای گاز گیلان عنوان نمود.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان اظهار داشت: گاز گیلان در سال 96 توانست بیش از 600 كيلومتر عمليات شبکه گذاری را انجام دهد و مجموع میزان شبکه وخط تغذیه گاز در سطح استان را به بیش از 23 هزار كيلومتر برساند.

وي در همین راستا ادامه داد: همچنین در سال گذشته 16 هزار  و هفتصد انشعاب گاز در استان نصب شده که با احتساب آن مجموع انشعابات گاز در استان به بیش از 567 هزار افزایش یافته است.

مهندس اکبر افزود: این میزان شبکه و انشعابات نیازمند بررسی و نشت یابی مستمر هستند و شرکت گاز برای تأمین امنیت تأسیسات و تجهیزات خود تا درب منازل مشترکین عزیز علاوه بر نشت یابی بالغ بر 22 هزار کیلومتر شبکه و خط تغذیه گاز در 47 شهر استان، بیش از 500 هزار انشعاب گاز را در سال 96 مورد بازرسی و نشت یابی قرار داده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان گفت: در سال 96 با جذب بالغ بر 50 هزار مشترک جدید، مجموع مشترکین گاز در گیلان به یک میلیون و 15 هزار مشترک افزایش یافته و متوسط بهره مندی خانوارهای شهری و روستایی استان از نعمت گاز به 97.6 درصد رسیده است.

وی با اعلام این خبر افزود: علیرغم جذب مشترکین جدید، مجموع مصرف گاز در سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 5 درصد افزایش داشته است.

مهندس اکبر ادامه داد: مصرف گاز در بخش خانگي با وجود افزايش 5 درصدي تعداد مشتركين، بيش از 166 ميليون مترمكعب كاهش داشته كه اين مهم نشان از نهادينه شدن فرهنگ مصرف بهينه و ايمن گاز طبيعي در سراسر استان دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان افزود: با توجه به صرفه جويي هاي صورت گرفته توسط مشتركين فهيم گيلاني، شركت گاز استان گيلان توانست در سال گذشته بالغ بر 500 میلیون مترمکعب گاز بیشتر به بخش های صنعتی و نیروگاهی استان تزریق نماید و این حمایت از صنایع استان نقش مهمی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا نموده است.

حسین اکبر مدیرعامل گاز گیلان گفت: با وجود بیش از یک میلیون مشترك گاز در  گيلان خوشبختانه در سال 96 شاهد مرگ خاموش در استان نبودیم که بر این اساس می توان سال 96 را سالی موفق در زمینه اشاعه فرهنگ مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی در گیلان عنوان نمود.

وی ادامه داد: این شرکت علاوه بر توسعه گازرسانی در استان همراستا با سیاست های شرکت ملی گاز، در جهت کیفی سازی خدمات نیز اقدامات مناسبی را انجام داده است که از جمله آنها می توان به اجرای پروژه های قرائت و چاپ همزمان صورتحساب، GIS، طرح سفیران انرژی، بهینه سازی مصرف سوخت گرمکن های ایستگاه های تقلیل فشار گاز،مرکز پیام و امداد متمرکز، ایجاد شبکه پرسرعت مخابراتی در ادارات گاز استان و ... اشاره نمود.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان افزود: ماحصل این اقدامات و تلاش های کارکنان گاز گیلان کسب تقدیرنامه پنج ستاره در اولین جشنواره سرآمدی و بهبود مستمر شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری نمود شرکت گاز استان گیلان با تلاش یکایک پرسنل شرکت در اقصی نقاط استان با یادگیری از تجارب ارزیابی های گذشته در جهت رشد و تعالی سازمانی با هدف افزایش رضایتمندی مشترکین گام های محکم تری بردارد.

۲۸فروردین ۱۳۹۷ 2203