هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
شعله گاز در ارتفاعات شهرستان رودسر برافروخته شد

 

در دهه فجر 1401 طرح گازرسانی به روستاهای صعب العبور و کوهستانی شهرستان رودسر با حضور مسئولین استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید.

 

به گزارش روابط عمومی گاز گیلان، سید علیرضا میرباقری مدیر مهندسی و اجرای طرح های شرکت گاز استان گیلان با تبریک فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی درخصوص گازرسانی به روستاهای استان، گفت: پیش از انقلاب هیچ‌ یک از روستاهای گیلان بهره مند از گاز نبود ولی بحمدالله پس از انقلاب اسلامی 2 هزار و 121 روستا در گیلان برخوردار از گاز شده اند.

 

وی با اشاره به سختی های فراوان اجرای این پروژه در مناطق صعب العبور و کوهستانی شهرستان رودسر، اظهار داشت: برای گازرسانی به روستاهای نیلو، پلام و زورزمه با جمعیت 259 خانوار، بیش 3 میلیارد تومان هزینه شده است.

 

میرباقری بیان کرد: با گازرسانی به این روستا، میزان بهره مندی گاز خانوارهای روستایی شهرستان رودسر به 87.5 درصد افزایش یافته است با این وجود این انتهای کار نیست و شرکت گاز، طرح گازرسانی به 1 روستای دیگر در این شهرستان و 34 پروژه گازرسانی در شهرستان های املش، تالش و شفت را در دستور کار دارد که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

 

مدیر مهندسی و اجرای طرح های گاز گیلان همچنین از اجرای طرح بسیار بزرگ و سنگین گازرسانی به روستاهای منطقه اشکورات رودسر در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این پروژه بزرگ شامل 81 روستا در دو خوشه شویل و لشکان می باشد که هم اکنون در بخش مناقصه و پیمان سپاری قرار دارد.

 

وی از مردم مناطق تازه گازدار شده درخواست کرد تا با رعایت نکات ایمنی و صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی، شرکت گاز را در ارئه خدمات هرچه بهتر و رساندن گاز به سایر نقاط کشور و استان یاری رسانند.

 

میرباقری در پایان با قدردانی از همکاری شایسته مسئولین و مردم شهرستان رودسر با شرکت گاز در جریان پروژه گازرسانی گفت: بی تردید رضایتمندی مردم و دعای خیر ساکنین این روستاها روشنایی بخش راه ما خادمین ملت خواهد بود تا خدمات رسانی با دقت و سرعت بیشتری به انجام برسد.

 

همچنین در این مراسم، محمدعلی حسین نیا معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری رودسر ضمن قدردانی از مدیریت و کارکنان شرکت گاز بجهت گازرسانی گسترده به روستاهای این شهرستان اظهار داشت: به فرموده رهبر کبیر انقلاب، خدمت به محرومین نوعی عبادت است و امروز شاهد تبلور عبادت و خدمت در این منطقه هستیم.

 

وی با بیان اینکه همه مسئولین و مدیران با همراهی یکدیگر و استفاده از همه منابع به نفع مردم در حال خدمت می باشند، گفت: در سال 1401، تعداد پروژه های عمرانی شهرستان رودسر 22 درصد و بودجه این طرح ها 178 درصد افزایش یافته است

 

در پایان این مراسم مشعل گازرسانی به روستاهای صعب العبور و کوهستانی رودسر در روستای نیلو برافروخته شد.

 

۱۸بهمن ۱۴۰۱ 778