هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران خبر داد: مدیریت و بهینه‌سازی مصرف؛ کم‌هزینه‌ترین راه‌ برای کنترل ناترازی گاز

 

در ایران ناترازی تولید و مصرف گاز وجود دارد، بنابراین یا باید تولید را افزایش دهیم یا مصرف را کنترل کنیم.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در سال‌روز «روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف»، با بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل‌ها برای این مسئله، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف است.

 

وی ادامه داد: این موضوع در قوانین الگوی مصرف و قانون بودجه سال ۱۴۰۲ هم تأکید شده و چند بند قانون بودجه به این موضوع پرداخته و بازاری نیز برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

 

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تشریح چهار طرح بزرگ این شرکت برای بهینه‌سازی مصرف، تصریح کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای این مهم، صندوقی مشترک بین وزارتخانه‌های نفت و نیرو ایجاد کرده که آورده آن از طریق شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت ایران و وزارت نیرو هزینه می‌شود تا طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه را از نظر مالی حمایت کنند.

 

رحمانی با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی در وزارت نفت، گفت: در این باره مصوبه‌ای از سوی شورای اقتصاد داریم که چهار طرح بزرگ در زمینه بهینه‌سازی مصرف در واحدهای مسکونی تعریف شده است.

 

* تعویض ۴ میلیون و یکصد ‌هزار دستگاه بخاری با بازده بالا

 

وی با تشریح چهار طرح یادشده، توضیح داد: تعویض ۴ میلیون و یکصد ‌هزار دستگاه بخاری با بازده بالا در دستور کار است که باید از سوی شرکت ملی گاز ایران و از منابع داخلی یا سرمایه‌گذار تأمین شود که سهم اجرای امسال، ۷۶۰ هزار دستگاه بخاری است.

 

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: طرح دیگر تعویض و نصب اتصالات مفصلی پیش و پس از نصب رگلاتور است تا از ایجاد نشتی جلوگیری کند.

 

* بهینه‌سازی بیش از ۶۲ هزار موتورخانه بصورت رایگان

 

رحمانی با اشاره به طرح دیگر یعنی «بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری» که اجرای آن از مهرماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده، گفت: تاکنون بیش از ۶۲ هزار موتورخانه در بخش تجاری، خانگی و عمومی بهینه‌سازی شده و شرکت ملی گاز در مجموع موظف به بهسازی ۳۲۰ هزار موتورخانه است.

 

به گفته وی، بهسازی و تعویض موتورخانه‌ها و سیستم گرمایشی در بخش آموزشی نیز باید براساس مصوبه شورای اقتصاد از سوی شرکت ملی گاز ایران اجرایی شود.

 

* ابلاغ شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری برای ذخیره‌سازی گاز

 

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران همچنین با اشاره به ناترازی شدید گاز به‌ویژه در فصل زمستان، بیان کرد: وزیر نفت در این باره شیوه‌نامه‌ای را به شرکت‌های تابعه ابلاغ کرده که طبق آن، سرمایه‌گذاران و صنایع پرمصرف در زمینه ذخیره‌سازی SNG و Mini LNG سرمایه‌گذاری کرده تا در فصل سرد سال و در مواقع ایجاد ناترازی شدید، از این گازها؛ SNG، CNG یا Mini LNG استفاده کنند.

 

* اجرای پایلوت طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز امسال

 

رحمانی درباره اجرای طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز که از دیگر پروژه‌های در حال اجراست، اظهار کرد: یکی از خروجی‌های این طرح، مدیریت مصرف انرژی است که برنامه‌های مطالعاتی آن در حال انجام است و بنا داریم پایلوت اجرای آن را تا پایان خردادماه امسال برای مشترکان پرمصرف اجرا کنیم.

 

وی در پایان، یادآور شد: مشترکان بخش خانگی چند استان از استان‌های سردسیر کشور نیز برای اجرای این پروژه انتخاب می‌شوند که این موضوع در مرحله انتشار فراخوان است تا شرکت‌هایی که قابلیت ساخت کنتورهای هوشمند و تأمین زیرساخت‌های علمی و پدافندی را دارند، این طرح را با مدیریت فناوری و بومی‌سازی اجرایی و تکمیل کنند.

۳خرداد ۱۴۰۲ 346