هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان گیلان - امدادگران شرکت گاز استانی سراسر کشور پس از پشت سر گذاشتن3 روز رقابت تنگاتنگ و دوستانه با حضور در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات امدادگران ، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم به تشویق مقام های برتر مسابقات پرداختند .

مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات امدادگران شرکتهای گاز استانی با حضور مسئولینی از شرکت گاز استان تهران،مدیرعامل ،معاونین و روسای واحدهای ستادی شرکت گاز گیلان وحدود 300 نفر از امدادگران و مدعوین شرکتهای گاز استانی سراسر کشور در سالن اجتماعات شرکت گاز استان گیلان برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید و نواخته شدن سرود غرورآفرین جمهوری اسلامی ایران،  مهندس ظهیری مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در جمع امدادگران سراسر کشور اظهار داشت:هدف از برگزاری این مسابقات شناسایی امدادگر شایسته است،  امدادگری که ضمن پیروی از استانداردهای مدون به همه ثابت می کند که تمامی دغدغه های فکری و ذهنی او کمک به همنوع در مواقع بحرانی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان اذعان کرد:طی 3 روز اجرای مسابقاتی پراز هیجان،  شور و نشاط،نتایج حاصله حاکی از آن است، که خوشبختانه امدادگران کل کشور از آمادگی بسیار خوبی برخوردار بوده اند.

مهندس ظهیری ضمن قدردانی از جدیت کلیه کارکنان ،مسئولین و امدادگران کشور در برگزاری مسابقات خاطرنشان کرد:همکاران شرکت گاز استان گیلان از ماهها قبل برای هرچه بهتر برگزارنمودن این مسابقات، برنامه ریزی داشته اند ،بنابراین امید است امدادگران  در انتقال تجارب بدست آمده  از مسابقات اخیر،  به سایر همکاران هم استانی خود بیش از پیش کوشا باشند.

مهندس شکورنیا، مسئول برگزاری پنجمین دوره مسابقات امدادگران با گرامیداشت یاد و خاطره امدادگرانی که پس از سالها کار و تلاش بر اثرفوت ناگهانی ویا  حوادث ناشی ازکار ندای حق را لبیک گفته و در جای جای خاک پاک ایران زمین آرمیده اند، گفت: امروز در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات از کلیه دست اندرکاران، ازجمله مدیر عامل محترم ،معاونین ،کمیته های اجرایی ،داوری ،مسئولین روابط عمومی و خدمات اجتماعی و رفاهی و حمل و نقل که با تمام وجود سعی در هرچه با شکوه تر برگزار نمودن این مراسم داشتند قدردانی می نمایم.

این مراسم با برگزاری برنامه های شاد و متنوع همچون مولودی خوانی به مناسبت دهه ولایت ادامه یافت.

گفتنی است که در خلال برگزاری مراسم اختتامیه یکی از امدادگران پر تلاش و خستگی ناپذیر شرکت ملی گاز ایران با کسب اجازه از برگزارکنندگان مسابقات طی سخنانی در قالب درخواست از مسئولین کشوری شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: بیشترین بار مسئولیت شرکتهای گاز استانی بردوش نیروهای ارکان ثالث است ،کارکنانی که با کمترین ادعا،حداقل حقوق و امکانات رفاهی به طور شبانه روزی در خدمت هموطنان می باشند. بنابراین شایسته است تا مدیران کشوری نگاه ویژه ای به این خدمتگزاران بی منت داشته باشند.

پس از آن تیمهای گیلان (الف)،گیلان (ب) و اصفهان (ب)، به ترتیب مقامهای اول تا سوم پنجمین دوره مسابقات امدادگران را کسب کردند و تیمهای گیلان، اصفهان و تهران به ترتیب منتخب تیمهای استانی سراسر کشور شده و تیم استان قزوین نیز برنده کاپ اخلاق در این دوره ازمسابقات شد.

گفتنی است در حاشیه اهدای جوایز، تندیسبرگزاری مسابقات امدادگران سراسر کشور جهت میزبانی در سال آینده به تیم استان آذربایجان شرقی اهدا شد.

منبع : روابط عمومی

نویسنده : روابط عمومی ۱۷مهر ۱۳۹۳ 2029