هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   
كاهش چشمگير مراجعات مردمي بدليل عملكرد مطلوب شركت گاز گيلان در اجراي طرح بند” ق”

به گزارش روابط عمومي شركت گاز استان گيلان- اجراي پروژه هاي بند "ق" يكي از اصلي ترين دلايل كاهش تعداد مراجعات مردمي در زمان ملاقات حضوري با مدير عامل مي باشد.

گاز طبيعي يكي از پاك ترين، ايمن ترين و كارآمدترين حامل هاي  انرژي است و مزاياي سرشار آن سبب شد تا كارگزاران دلسوز دولت تدبير و اميد با برنامه ريزي جهادي استفاده از اين نعمت خدادادي را براي ساكنين شريف روستاها و شهرهاي كوچك فراهم سازند.

اجراي بند «ق» تبصره 2 بودجه سال 93 نيز در واقع فصل الخطاب و نسخه نجات بخش توسعه صنعت گاز در كشور است و در همين راستا شركت گاز استان گيلان با برنامه ريزي مدون تلاش كرده تا با اجراي آن از اين فرصت به دست آمده نهايت استفاده را نمايد و به عنوان استان پيشرو در اجراي اين پروژه، الگويي براي ساير استانهاي كشور باشد.

بدون شك رضايتمندي مردم، مسؤولين استاني و كشوري در استاني كه بخشهاي وسيعي از پروژه هاي آن در مناطق كوهستاني و صعب العبور واقع شده كار آساني نيست. با اين وجود شركت گاز استان گيلان در سال « دولت و ملت، همدلي و همزباني» به نداي رهبر معظم انقلاب لبيك گفته و با اجرايي كردن طرح بند «ق» در گستره استان نقش بسزايي را در امر خدمت رساني به مردم محروم اين منطقه ايفا نموده است.

از مزاياي اين تدبير كارآمد وزير محترم نفت كه با همراهي مجلس محترم شوراي اسلامي عملياتي گرديد، علاوه بر ايجاد امنيت انرژي و حفظ جنگل و محيط زيست و ساير مزاياي مترتب برآن براي مردم و دولت، كاهش مراجعات مردمي روستائيان عزيز و زحمتكش به شركت گاز استان گيلان بابت پيگيري گازرساني به روستاهايشان بوده است. با اجراي اين طرح شركت مردم در ملاقاتهاي حضوري با مديرعامل در روز سه شنبه، كه از سالهاي گذشته از صبح زود آغاز وگاهي اوقات تا عصر با حضور انبوهي از مراجعين كه اغلب از روستاهاي دورافتاده مي آمدند بطول مي انجاميد، به حداقل رسيده است.

روابط عمومي شركت گاز استان گيلان حركت به سمت ايجاد روابط عمومي نوين را يكي ديگر از دلايل اين رويداد دانست. ايجاد سيستم مكانيزه جهت دريافت و رسيدگي به شكايات مانند تشكيل كارگروه تخصصي، راه اندازي تلفن گويا، سايت اينترنتي، سامانه پيامكي، پست الكترونيك از جمله اين موارد مي باشد.

با تدابير اتخاذ شده رويكرد شركت از ملاقات حضوري در ستاد تغيير نموده و مدير عامل به همراه معاونين و كارشناسان مربوطه روزهاي سه شنبه هر هفته با هماهنگي فرمانداران هر شهرستان در اداره گاز همان شهرستان با مردم شريف آن ديار ملاقات حضوري خواهند داشت.

منبع : روابط عمومی

نویسنده : روابط عمومی ۱دی ۱۳۹۴ 2680