هرگز براي آزمايش نشت گاز از شعله استفاده نكنيد . استفاده از كف مواد شوينده روش مناسب تشخيص نشت گاز است .    قبل از انجام هر گونه حفاري در محدوده مناطق گازرساني شده هماهنگي با شركت گاز ضروري است .    سرويس دوره اي تجهيزات گرمايشي شامل رسوب و دوده زدايي مخازن ، لوله ها و كوره موجب صرفه جويي قابل توجه در مصرف گاز طبيعي مي شود .    يكي از راههاي صرفه جويي اين است كه دماي آبگرمكن و شوفاژ را بين 50-60 درجه ي سانتيگراد قرار دهيد .    هموطن گرامي ، درصورت احساس مسموميت با گاز مونوكسيد كربن سريعاً وسيله گازسوز را خاموش نموده و پنجره ها را گشوده و در معرض هواي تازه قرار بگيرد .    بخاري مانند هر وسيله گازسوز ديگري به اكسيژن نياز دارد . بنابراين از مسدود كردن تمامي درزها و منافذ اكيداً خودداري كنيد .    نصب و استفاده از خاموش كننده هاي استاندارد در آشپزخانه از عوارض ناشي از آتش سوزي ها جلوگيري مي كند .    بهنيه مصرف كردن گاز ، بهينه مصرف كردن درآمد خانواده است .    هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش و مجهز به كلاهك استاندارد به شكل H باشد.    هموطن گرامي سرد بودن دودكش فلزي يا آبگرمكن نشانه وجود خطر و مسدود بودن مسير دودكش است.    به هيچ عنوان نبايد دودكش آبگرمكن و هود آشپزخانه از يك لوله يا كانال مشترك عبور داده شوند .    براي وصل كردن شيلنگ گاز به وسيله گازسوز و لوله كشي گاز حتماً بايد از بست هاي فلزي استفاده كنيد .    استفاده از لوله هاي آكاردئوني آلومينيومي به علت جفت نشدن با وسايل گازسوز و محل دودكش خطرناك است .    هر چراغ روشنايي گازي بايستي داراي يك شير قطع كننده مجزا باشد از اتصال آن به شيرهاي اجاق گاز ، بخاري و يا آبگرمكن جداً خودداري نماييد    درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد.     در هنگام قطع گاز از شبكه شهر و در مرحله نخست فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را ببنديد    از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا اين عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود.    هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد    براي وصل كردن بخاري به لوله‌كشي گاز هرگز از شيلنگ‌هاي آب و یا لوله های غيراستاندارد استفاده نكنيد.    استفاده از اجاق پلوپز به عنوان وسيله گرمايشي ممنوع است * نصب بخاري ديواري در اتاق خواب مجاز نيست * نصب شومينه بدون ترموكوپل ممنوع است * نصب شومينه در اتاق خواب مجاز نيست     نشانه هاي اوليه گاز گرفتگي عبارتند از : خواب آلودگي ، ضعف ، گرفتگي بدن ، سردرد ، تهوع و درد قفسه سينه * گاز منو اكسيد كربن كاملاً بي رنگ و بي بو است . تنفس گاز منواكسيد كربن باعث گاز گرفتگي ، مسموميت و مرگ مي شود *   

مديرعامل شركت گاز استان گيلان

توجه به مخاطرات و رعايت ايمني در راس همه مسائل آموزشي قرار دارد

مهندس  سيد جلال نورموسوي ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهدا و امام شهدا و با قدرداني از شركت كنندگان و برگزار كنندگان مسابقات اظهار داشت: هدف از برگزاري اين مسابقات افزايش بنيه علمي و جسمي كاركنان امدادگر و آمادگي لازم جهت حضور در مواقع بحران و حوادث غيرمترقبه همچنين انتخاب نفرات برتر جهت حضور در مسابقات نهايي است.

مديرعامل شركت گاز استان گيلان يادآورشد: با توجه به گستره كار اجرايي اين مسابقات از سال 87 تاكنون شاهد روند رو به رشد مسائل آموزشي و كاهش حوادث مي باشيم.

وي در ادامه با اشاره پرخطر بودن صنعت گاز تصريح كرد: مهم ترين شعار صنعت نفت  كشور((اول ايمني و سپس كار)) است چرا كه ابتدايي ترين كار اين صنعت با يك مخاطره همراه است، بنابراين توجه به مخاطرات و رعايت ايمني در راس همه مسايل آموزشي  بوي‍‍ژه در بخش كارهاي امدادي صنعت گاز قرار دارد.

امدادگران سرمايه هاي شركت گاز كشور هستند.

 مهندس نورموسوي امدادگران را سرمايه شركت گاز دانست و گفت: حفظ و بالندگي اين سرمايه براي ما بسيار با اهميت است، بنابراين آنان با فراگيري آموزشهاي لازم در زمينه كار و شغل خود بايد مسير را به گونه اي دنبال كنند كه در ابتدا به سلامت و ايمني خود توجه اي ويژه داشته باشند، زيرا كه اگر اين افراد در صحت و سلامتي كامل نباشند قطعا نمي توانند به آسيب ديدگان و مددجويان كمك كنند. بنابراين رعايت كامل مسائل ايمني فردي در هنگام انتقال امدادگر از محل خدمت به محل اعلام نياز خدماتي و امدادي بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي از حمايت همه جانبه هيئت مديره و معاونين در بخش آموزش خبر داد و گفت: ما به دنبال آن هستيم كه اين مسابقات را در سطح كشور نهادينه نماييم. چراكه هزينه كردن در بخش آموزش و به خصوص آموزش امدادي هرگز بيهوده و گزاف نبوده و قطعا خروجي و عايدات اين آموزشها خيلي فراتر از حد مادي است.

مديرعامل شركت گاز گيلان در پايان از مسئولين و برگزاركنندگان مسابقه خواست تا سي دي كامل برگزاري اين مسابقه را در يك پكيچ آموزشي به كليه همكاران امدادي كه فرصت حضور در اين مسابقه را نداشتند ارائه دهند تا به كارآيي لازم از طريق آموزشهاي امدادي دست يابند.

گفتني است مسابقات عملياتي / ورزشي امدادگران كه در نوع خود و در سطح شركت ملي گاز ايران بي نظير است، براي اولين بار در سال 1387 توسط كاركنان ايمني  و كارشناسان سطح شركت گاز استان گيلان طراحي و در همان سال با حضور 8 تيم در اين شركت برگزار گرديد. از آنجايي كه تقويت بنيه علمي و جسمي نيروي انساني و همكاران امدادگر كه به عنوان يك سرمايه گرانبها ياد مي شود ، از اهداف مهم شركت ملي گاز بوده ، برپايي اينگونه مسابقات گامي ارزشمند در جهت تقويت قواي روحي و جسمي تلاشگران عرصه امداد مي باشد.

دومين وسومين دوره سطح كشوري  مسابقات در سالهاي  1388 و 89    با ميزباني استان گيلان  و در سال 1390 نيز چهارمين دوره مسابقات فوق با ميزباني شركت گاز استان تهران برگزار شد.

پس از آن در سال 1391 پنجمين دوره مسابقات در شركت گاز استان گيلان برگزار گرديد.

بازخورد اين مسابقات آمادگي نيروهاي امدادگر است تا بتوانند در مواقع بحران و حوادث غير مترقبه با ارائه عكس العمل مناسب علاوه بر جلب رضايت مشتريان موجبات افتخار و سربلندي شركت ملي گاز ايران را فراهم آورند.

شايان ذكر است درشامگاه اين روز شاد و پرهيجان و در پايان يك سري مسابقات مفرح ضمن حضور مديرعامل محترم شركت گاز استان گيلان در مراسم اختتاميه علاوه بر اهدا هديه به تمامي شركت كنندگان مسابقه از تيم هاي لاهيجان، رشت1 و رشت2  كه به مقام هاي اول تا سوم نائل آمده بودند تقدير شد.  

منبع : روابط عمومی

نویسنده : روابط عمومی ۱۹شهریور ۱۳۹۲ 2741